Succesfactoren voor een goede escaperoom

Geschreven door Toon

Jonas Van Laer speelde al meer dan 30 escape rooms in Vlaanderen en Brussel. We vroegen deze ervaren speler wat voor hem een escape room maakt of kraakt. Lees hier zijn antwoord

De aankleding:

Het gevoel hebben dat je even in een andere wereld stapt en dat dit ook in de volledige kamer wordt doorgetrokken (en dus niet enkel in de puzzels). Toffe details kunnen hier zeker het verschil maken. Afknappers zijn wanneer de kamer 'sloppy' is afgewerkt of niet consequent in thema is. 

Veelzijdige puzzels:

Hoe meer verschillende soorten puzzels hoe liever. Wie actieve puzzels (zonder slotjes) gebruikt zal hoger scoren, al is eens een slotje zeker geen afknapper

Originaliteit:

Niet enkel qua puzzels (het is niet evident om altijd met nieuwe puzzels te komen) maar ook qua gebruik van de ruimte, onverwachte gebeurtenissen of zoals ze het bij Lego 'Nice Parts Usage' noemen, namelijk een gekend voorwerp op een andere manier gebruiken.

Combineren:

Delen van puzzels die terugkeren in een andere puzzel, verschillende pistes om tot het einde te geraken, kamers waarbij je meerdere sporen tegelijk kan oplossen, delen van puzzels die pas bruikbaar zijn wanneer een tweede deel van de kamer opengaat,... 

 

Een goede escaperoom moet daarom niet op al deze zaken superhoog scoren, maar je moet wel het gevoel hebben dat je iets uniek aan het beleven bent. Het verrassingseffect mate van uitdaging en de funfactor (op één van de voorgenoemde punten) zal maken dat je na afloop met een voldaan gevoel buiten komt - zelfs mocht je er niet op tijd uitraken. 


Escape games in de kijker